REGÉNYSZERKESZTÉS
REGÉNYFEJLESZTÉS
SZERZŐMENTORÁLÁS
Miért a profi szöveggondozás a legfontosabb befektetés, amit a történeted sikeréért tehetsz?
Fejlesszük közösen a regényedet, és nyújts az olvasóidnak felejthetetlen élményt!
Az előzetes igényfelmérés és árajánlat ingyenes, és csak akkor kezdjük el a közös munkát, ha mindketten biztosak vagyunk abban, hogy én vagyok az ideális szerkesztő a feladatra.
Dolgozz azzal, aki a történeted szakértője!
Irodalmi szerkesztőként több mint 400 novellát és regényt javítottam, fejlesztettem és lektoráltam. Ugyanakkor egyetlen szakember sem ért minden korcsoporthoz, zsánerhez egyformán, az én célom pedig az, hogy a lehető legmagasabb színvonalú szöveggondozást nyújtsam neked.
Kéziratokat csak olyan műfajokból, zsánerekből és korcsoportokból vállalok el, amelyekkel kapcsolatban széleskörű tapasztalatom van, és behatóan ismerem a hozzájuk kapcsolódó eszközkészletet és olvasói elvárásokat.
kiemelt szerkesztői szakterületek:
Szerkesztési
Szolgáltatások
Regény szerkesztése
Profi szöveggondozás megjelenés előtt
Mivel a könyvpiacon sokféle kiadási lehetőség létezik, és a kiadók szöveggondozási szokásai, valamint a szerzők igényei is eltérhetnek egymástól, eldöntheted, hogy teljes irodalmi szerkesztést kérsz, amelynek része a tartalmi és stilisztikai szerkesztés. Vagy kizárólag tartalmi, illetve kizárólag stilisztikai szerkesztésre van szükséged.
További írói vélemények
szerzői kisokos:
tudod, Milyen lépésekből áll a szöveggondozás?
1. tartalmi fejlesztés, szerkesztés
A tartalmi szerkesztés kitér többek között a dramaturgiára, karakterábrázolásra, nézőpontokra és narrációra, háttérvilágra, leírásokra, logikai kérdésekre, az írói ígéretekre és olvasói elvárásokra.
Egy jó szerkesztő nem fogja önhatalmúlag átírni vagy átíratni a kéziratodat, hanem az eredeti szándékoddal összhangban javaslatokat tesz, amelyek által a képes leszel úgy kibontani a történetet, ahogy megálmodtad.
Valamint a könyvpiac és olvasóréteg szempontjából is nézi a regényt, így abban is képes iránymutatást adni, hogy adott célközönség számára hogyan lehet még vonzóbbá tenni a történetet.
2. stilisztikai szerkesztés
A szakértő a stílus, érthetőség, gördülékenység szempontjából vizsgálja a kéziratot.
Ebbe mi tartozhat: nézi a megfelelő szóválasztást, az ismétlődő szavakat, kliséket, esetleg húzza a túlírást, világosabbá teszi a fogalmazást, törli a redundáns részeket, rámutat a zavaros vagy döcögős szakaszokra, rámutat a stílustörésekre, képzavarokra, figyeli a mondatok ritmusát stb.
A stilisztikai szerkesztést el lehet végezni kevesebb szerkesztői tapasztalattal is, de ha a szerkesztő nem ismeri a zsánert vagy korcsoportot, amiben írsz, eltorzíthatja a stílusodat.
3. korrektúra
A korrektor ellenőrzi a helyesírást, javítja a központozást, javítja az elgépeléseket, ellenőrzi az elnevezések egységességét stb.
A regényszerkesztés és a korrektúra külön munkakörök, amit általában más szakember végez. (A kéziratnak csak jót tesz, ha két külön szakember is javítja.)
Szerkesztőként én sem vállalok korrektori feladatokat.
A szöveg javítását a fenti a sorrendben célszerű elvégezni.
A szerkesztő először megbeszéli a szerzővel, hogy milyen nagyobb tartalmi átírásokra lesz szükség. Előfordulhat például, hogy az első fejezetet lendületesebbé kell tenni, a cselekmény egy pontján jobban ki kell fejteni a karakter motivációit, vagy a háttérvilág valahol nem logikus.
Miután ezzel az átírási szakasszal az író készen van, a szerkesztő megcsinálja a kéziraton a stilisztikai, nyelvtani szerkesztést.
Miután a szerzővel mindketten átnézték, és elégedettek a szöveggel, továbbküldik a korrektornak.
miért elengedhetetlen a sikerhez, hogy a megfelelő szakemberek dolgozzanak a kéziratodon?
Sok kiadó olvasószerkesztőket alkalmaz, akik stilisztikai szerkesztést végeznek a szövegen, de tartalmi fejlesztést nem. Az olvasószerkesztő nem irodalmi szerkesztő. Rendszerint nem ad tanácsot a cselekményt, a logikát, a karaktereket, a világépítést stb. illetően. Vagyis a szerző nem kap segítséget az átírással, a tartalmi problémákkal kapcsolatban.
Érdemes előre tisztáznod a kiadóval, hogy milyen típusú szerkesztést fogsz kapni, a szerkesztőnek van-e tapasztalata magyar regények tartalmi fejlesztésében.
Mivel hagyományos és magánkiadásban is előfordul, hogy a magyar regényeken csak stilisztikai javítás történik, kidolgoztam a Regényfejlesztés és Tartalmi szerkesztés szolgáltatásokat, hogy ha szerzőként ebben a helyzetben találod magad, ne kelljen kényszerből egy félig megszerkesztett regényt publikálnod, amivel kapcsolatban érzed, hogy sokkal jobb is lehetett volna.
Még többet akarsz megtudni az irodalmi szerkesztésről és a megfelelő szerkesztő kiválasztásáról? Olvasd el a kapcsolódó cikket!