-
NAP
-
ÓRA
-
PERC
-
MÁSODPERC

Tudd meg, hogyan szólítsd meg az olvasókat, és építs sikeres írói márkát a történetetek erejével!

Jelentkezz a Történetmesélő marketing íróknak online előadássorozatra!

Ez az írók 6 leggyakoribb könyvmarketing problémája

Pár hete a Regénynevelde írócsoportban kitettem egy szavazást, hogy kinek mi a legnagyobb problémája a könyvmarketinggel.

Rengeteg szavazat érkezett,  és ebben a cikkben felsorolom a szerzők legjellemzőbb gondjait. Valamint adok pár tippet is ahhoz, hogy ha te is osztozol ezekben a gondokban, hogyan tudsz túllendülni rajtuk.

Több mint 9 éve terjesztem azt, hogy az írás tanulható, és a készségek fejleszthetők. Itt az ideje azt is tudatosítani, hogy a marketingérzék is fejleszthető, és akkor is jó lehetsz benne, ha eleinte idegenkedtél az egész területtől.

Vegyük végig a 6 leggyakoribb könyvmarketing problémát.

író a regénye könyvmarketingjéhez ír posztokat a közösségi médiába

1. Nincs időm az írói marketingre

A marketing tényleg rettentő időigényes tud lenni, és sokszor épp az írásra szánt óráidból vesz el. Annak pedig nincs sok értelme, ha a platformjaid virágoznak, miközben nem nagyon tudsz mit népszerűsíteni rajtuk, mert nem tudod befejezni a kézirataidat.

Nem is ajánlom, hogy az írás helyett készíts posztokat, viszont amikor az írást éppen nem tudod beilleszteni a napodba, vagy a körülmények nem ideálisak, 5-10 perced akkor is lehet arra, hogy mondjuk megossz egy idézetet. A regényíráshoz több idő és nyugodtabb körülmények kellenek, míg egy posztot vagy egy képet meg tudsz szerkeszteni a buszon ülve is.

A másik lehetőség, hogy nem elaprózva foglalkozol a csatornáiddal, hanem kijelölsz egy héten 1-2 órát arra, hogy a következő 1-2 hétre megcsináld az összes posztodat, és azokat előre beidőzíted.

Sok időt spórolhatsz meg, ha vannak előkészített sablonjaid, mondjuk van egy kép sablonod az olvasói véleményeknek, egy meg a könyves idézeteknek. Ebben az esetben csak a szöveget kell cserélgetned.

2. Introvertált vagyok, nem szeretem megmutatni magam

Valamiért a legtöbben azt gondolják, hogy az introvertáltak nem jók a marketingben, a közösségi média jelenlétben, pedig ez nem igaz. Én is introvertált vagyok, és sok marketinghez kapcsolódó feladat sosem okozott gondot, míg például a Reelekben való szereplést eddig kerültem (miközben egy szakmai élő beszélgetéssel nincs problémám).

Ha valaki introvertált, bizonyos dolgok nehezebben mehetnek neki, mint például a videózás, de mellette lehet, hogy izgalmas posztokat ír, szuper képeket készít, akár a kommunikációban is jó, mert kommentekben szívesen elbeszélget az olvasókkal.

Aminek a gondolatát is utálod, azt nem muszáj csinálnod. Nem muszáj videókat gyártanod vagy élőznöd, ehelyett csináld azt, amihez több kedved van. De nem lehet e mögé a kijelentés mögé bújni, hogy az „introvertáltaknak nem megy a marketing”, mert ez nem igaz.

Mi a helyzet akkor, ha konkrétan nem szereted megmutatni magad, nem szeretnél magadról képeket, videót kitenni?

Ez sem kötelező, viszont az olvasók szeretnének néha látni téged, és szorosabb kapcsolatot tudsz velük kialakítani, ha tudnak arcot társítani a könyveidhez.
Megértem, hogy ódzkodsz ettől, én is ódzkodtam évekig, de az emberek csak kíváncsiak rád, nem fognak szupermodellekhez hasonlítgatni. Valószínűleg téged sem az érdekel a kedvenc íróddal kapcsolatban, hogy mennyire csinos, egyszerűen csak szeretsz egy kicsit bepillantani az életébe.

3. Nem szeretek könyvmarketinggel foglalkozni

Először kérdezd meg magadtól, miért nem szeretsz vele foglalkozni. Eleve nem szeretsz ott lenni a közösségi médiában? Unalmas neked a posztírás, videóvágás és a többi feladat? Frusztrál, hogy íróként még a marketinggel is foglalkoznod kell?

Ha nem szívesen töltöd az időt képek vagy videók szerkesztésével, posztötletek kiötlésével, az teljesen érthető, sokan nem élvezik. Viszont itthon elég gyakori az a hozzáállás, hogy ha egy író sokat foglalkozik a marketinggel, esetleg szereti is és jó is benne, az gyanús.

Az írás kapcsán is biztos hallottad már azt a közhelyt, hogy a „jó bornak nem kell cégér” vagyis egy jó könyvet nem kell reklámozni. Viszont gondoljunk bele, hogy cégér ide vagy oda, hiába jó a bor, ha a borász azt elrakja a pincébe, és soha senkinek nem beszél róla, nem kóstoltatja meg emberekkel. Vajon a bor eladja saját magát a pince mélyéről valamiféle varázslattal? Onnan lehet tudni, hogy kinek jó a bora, hogy sosem ajánlja senkinek?

Aki nem akar a könyve marketingjével foglalkozni, nem ritkán azzal próbál önigazolni, hogy a többi írónak elmagyarázza, hogy csak a rossz könyveket kell reklámozni. Érdekes módon sikeres szerzőktől sosem hallani ezt, sőt, úgy tűnik, örömmel posztolnak a könyveikről. Sok szépirodalmi alkotó is van, aki aktív a közösségi médiában, és érezhető, hogy szívesen csinálják.

Itthon általában úgy közelítjük meg a marketinget, hogy az arról szól, hogy valamit el akarunk adni.
Ám a marketing valójában arról szól, hogy milyen értéket adsz át.
Ha megírsz egy posztot, annak nem az a lényege, hogyan adod el vele a könyvedet, hanem az, hogy megszólítsd vele azokat az olvasókat, akiknek a napja vagy akár az élete szebbé válik attól, hogy elolvassa az írásod.

Nem leszel semmivel sem rosszabb író, ha foglalkozol a könyved marketingjével, és nincs semmi lealacsonyító abban, ha azt szeretnéd, hogy azok az olvasók, akiknek sokat adhat a történeted, rátaláljanak. Miattuk fontos a könyvmarketing, nem elsősorban az eladások miatt.

4. Nincs ötletem, íróként milyen marketing tartalmakat készítsek

Nem csak az írással, a marketinggel kapcsolatban is beállhat egy kreatív blokk. Tudod, hogy posztolnod kellene már valamit, de egyszerűen ötleted sincs, mit.

Erre elég egyszerű a megoldás: kövess szerzőket és könyves tartalomgyártókat, és nézd meg, ők mit posztolnak.

Míg az irodalomban elvárás az egyediség, addig a közösségi médiában, főleg a TikTokon és az Instagramon, működik a trendek követése. Nem muszáj egy teljesen új formátumot kitalálnod. Ha nincs ihleted, nyugodtan csináld meg egy népszerű formátumból a saját verziódat.

Személyre szabott marketing tanácsokra lenne szükséged?

Nézd meg, hogyan tudok neked segíteni!

5. Nem tudom, milyen jellegű könyvmarketing tartalmak érdekelnék az olvasóimat

Ezt nem lehet általánosságban meghatározni, mert minden olvasóréteg más, és az adott olvasórétegen belül lehet, hogy olyan alzsánerben írsz, amire más szabályok vonatkoznak. Például egy cozy fantasy könyvről egész máshogy kell kommunikálni, mint egy epikus fantasyről, hiába egy zsáner mind a kettő.

Valamint hiába látod az olvasókon, hogy bizonyos témákra jól reagálnak, ha te nem szeretsz azokról posztolni.

Az alapszabály, hogy posztolj arról, ami iránt lelkesedsz, amit érdekesnek találsz, amiről van véleményed, mivel a követőid érezni fogják, ha csak a lájkok miatt teszel ki egy tartalmat.

Ettől függetlenül érdemes ötleteket gyűjteni akár más íróktól, akár más tartalomgyártóktól. Ha pedig rajongasz a zsáneredért, valószínű máris követsz számos olyan csatornát, ahol rengeteg inspiráló tartalmat találsz.

Ha íróként is rajongsz a zsáneredért, figyeled az új megjelenéseket, követsz könyves tartalomgyártókat, esetleg gyakran beszélgetsz velük, más írókkal vagy rajongókkal az olvasmányélményekről, akkor valószínűleg tudni fogod, miről posztolj, mert ismerni fogod a potenciális olvasóidat.

6. Nem értek a könyvmarketinghez, azt sem tudom, hogyan kezdjek neki

Először érdemes kicsiben kezdeni, nyiss fiókot az általad leginkább használt platformokon, és kezdj el posztolni. Valószínű eleinte nem lesz több ezer követőd, így bátran kipróbálhatsz több mindent, és figyelheted, mi működik.

Van, aki nagyon jó lesz bizonyos dolgokban csak azáltal, hogy gyakorolja. Viszont vannak a marketingnek olyan részei, amelyek nem működnek ösztönösen.

Aki már 10 éve marketingszakember, annak is napi szinten tanulnia kell a szakmát, mert hol az Instagram algoritmusa változik, hol az Analytics, hol a keresőoptimalizálást változtatja az SGE bevezetése.
Szerencsére neked minderről nem kell tudnod, de néhány dolognak utána kell nézned, különben a hírleveleid a spam mappában landolhatnak, a hirdetéseidet letilthatja a Facebook, vagy rengeteg időt szánhatsz olyan tartalmak készítésre, amik nem is a célcsoportodat szólítják meg.

***

Az egyik legnagyobb nehézség a könyvmarketinggel kapcsolatban, nem az, amire gondolnál.

Akkora nyomást helyeznek már az alkotókra is, hogy rengeteg lájkot szerezzenek, és virális tartalmakat készítsenek, hogy ezeken aggódnak az igazán fontos dolgok helyett.

Ha valakinek kevés a követője, kevés lájkot kap, az nem a probléma, hanem tünet. Sokszor nem az a gond, hogy az illető nem posztol vagy nem jó dolgokat posztol, hanem nem a megfelelő közönségnek kommunikál.

Vagy vannak a szerző körül érdeklődők, elég jó elérései vannak, de nem tudja az érdeklődőket vásárlásra csábítani. Többször is találkoztam azzal, hogy a szerzőnek volt egy nagyon igényes könyve, aki belenézett, imádta, de kevesen vásároltak tőle, mert rosszul volt felépítve az oldala. Javasoltam neki pár változtatást, így el tudta hárítani azokat a vásárlói kifogásokat, amik miatt nem rendeltek tőle.

Te is utánanézhetsz, hogyan kell felépíteni egy eladási oldalt, hogyan állítsd be az Instagram-profilod, hogyan kezdj el építeni egy írói márkát.
Ha viszont az írás helyett nem akarsz napokat tölteni az elméleti és gyakorlati alapok elsajátításával, leveszem ezt a terhet a válladról.

Kérj tőlem Könyvmarketing elemzést, amelynek részeként átnézem az összes általad használt írói platformot, és a zsánerednek és olvasórétegednek megfelelően adok tanácsokat.

Egy rád és a történeteidre szabott marketingkommunikációval pedig időt, energiát és pénzt takarítasz meg, mert nem töltesz órákat kevésbé hatékony tartalmak készítésével, nem költesz fölöslegesen hirdetésekre, és kevesebb erőfeszítéssel több olvasót fogsz tudni vonzani.


Juttasd el a történeteid a leendői rajongóidhoz!

Ha nem tudod, hogyan kezdj hozzá az írói márkád felépítéséhez, kérj tőlem Könyvmarketing tanácsadást!
Vagy ha egy ideje már próbálkozol a marketinggel, de kevés eredményét látod, kérj tőlem Könyvmarketing elemzést!

Scroll to Top