Az ismert fantasyíró, Brandon Sanderson 2022-ben bejelentette, hogy a karanténidőszak alatt írt 5 könyvet. Mivel tudom, hogy Sanderson nagyon gyorsan ír, az ő esetében nem sokkolt, hogy elkészült 5 regény első variánsával.
Ami nekünk izgalmasabb, hogy a szerző 4 könyvre alapozott egy Kickstarter-kampányt, amin összegyűlt több mint 40 millió dollár. Külföldön arról beszéltek, hogy Sanderson ezzel a lépéssel megrengette a könyvpiacot, és egy új utat mutatott a szerzőknek.
Ha esetleg böngésztél már a Kickstarter oldalon könyves kampányokat, észrevehetted, hogy a mai napig sok író kipróbálja ezt az utat, még akkor is, ha kezdőnek vagy kevéssé ismertnek számít.
Külföldön több a sikeres kampány, mint a sikertelen, de ha a magyar kampányokat nézzük, fordított az arány. Volt pár író, akinek sikerült összegyűjteni a célösszeget, de ez a ritkább.
Ebben a cikkben összeszedem azokat az okokat, amiért a magyar kampányok nem szoktak működni.
Majd elemzem azt is, hogy mi volt Brandon Sanderson Kickstarter-kampányának titka, és te mit tudsz belőle íróként ellesni.

Érdemes ezzel a kampánnyal, meg általában az egész Sanderson-jelenséggel foglalkozni, mert tanulságos lehet a szerzői kiadásban gondolkodó íróknak, és azoknak is, akik a hagyományos kiadást célozzák meg.
Itthon nem feltétlenül szeretünk beszélni a könyvkiadás üzleti részéről, ami azért gond, mert sokaknak ezért irreális várakozásaik lesznek a kiadással kapcsolatban, és így könnyebben kihasználják őket például a magánkiadós szolgáltatások. Ahogy évekkel ezelőtt egy platform a külföldi szerzői kiadós sikereket emlegetve próbált magyar szerzőket toborozni (ehhez kapcsolódóan írtam egy cikket arról, miért irreális ezekkel a külföldi sikerekkel példálozni). Vagy nemrég mesélt valaki egy másik magyar platformról, ahol azt állították, hogy aki csatlakozik, annak ismertség és marketing nélkül is lesz bevétele.
A közösségi finanszírozás itthon is remek lehetőség regények esetében is, de ahogy említettem, az elindított hazai kampányok nagyobb része nem éri el a kitűzött célt.
Ennek az okát nem a magyar olvasókban kell keresni. Nem arról van szó, hogy idegen lenne tőlünk a gyakorlat.
Már évek óta nézegetem a magyar kampányokat, és a legtöbbről már induláskor megmondom, hogy nem fog működni, mert egyszerűen nem elég jó. Egy nem túl érdekes kampány akkor lehet sikeres, ha a szerzőnek eleve erős közösségi média jelenléte van, és lényegében mindegy, milyen kampányt csinál, mert sokan már eleve kíváncsiak a könyvére. Ilyet például láttam olyan ismeretterjesztő Facebook-oldalaknál, amelyeknek a kampány előtt is több ezer követője volt.
Viszont ha íróként nem rendelkezel jelentős követőtáborral, és mégis kipróbálnád a közösségi finanszírozást, ezek azok a visszatérő problémák, amiket egy kampánynál fontos elkerülni:
1. A közösségi finanszírozás kampány nem ajánl extra tartalmakat
A legtöbb hazai könyves közösségi finanszírozás kampány lényegesen nem különbözik egy mezei előrendelési kampánytól.
Az olvasó eldöntheti, hogy egy vagy két példányt kér a könyvből, esetleg kap hozzá egy dedikálást, képet vagy valami apróságot, eljöhet a könyvbemutatóra, de a különböző szinteken nem kap semmi extrát.
Lehet, hogy nem mindenki ért velem egyet ebben, de ha előrendelési kampányt szeretnél, csinálj előrendelési kampányt, ne csinálj közösségi finanszírozás kampányt, az egy más műfaj.
Az előrendelést is meg lehet úgy nyitni, ha még nincs kinyomtatva a könyved, és bizonyos munkálatok még hátravannak. Van olyan ismert hagyományos kiadó is, aki már akkor felrakja a könyveit előrendelésre, amikor még a fordítás sincs egészen készen. Ők is ugyanúgy előre gyűjtik a nyomtatási költségeket, ezt a stratégiát te is követheted íróként, ha már kész a regényed, és tudsz mondani egy fix megjelenési időpontot.
Viszont közösségi finanszírozás kampánynál nem túl érdekes az, ha annyi előnye van belőle az olvasónak, hogy előbb jut a könyvhöz.
2. A regénykampány nem kínál exkluzivitást
Miért támogasson az olvasó egy közösségi finanszírozás kampány, aztán várjon hónapokat vagy éveket, amíg eljut hozzá a könyv, ha ugyanazt kapja, mintha bemenne a boltba, és megvenné?
Ez egy fontos kérdés: miben tudsz a kampányoddal többet nyújtani annál, mint amikor a vásárló simán megrendel a Líráról egy könyvet?
Azzal nem nyújtasz többet, ha a támogató eldöntheti, hogy egy, kettő vagy három példányban kéri a könyvet, meg hogy kér-e hozzá ekönyvet, vagy sem.
Mindenképp kellenek az exkluzív termékek, ami lehet egy egyedi borító, a történethez kapcsolódó tárgyak, művészeti alkotások stb. Vagy egy csak támogatóknak szóló rendezvény is lehet különleges.
3. Alacsony minőségű könyv és ajándékok
Talán még emlékszel a könyves dobozokra, amiket évekkel ezelőtt próbáltak itthon bevezetni a Owlcrate és hasonló külföldi előfizetések mintájára, de amíg a külföldi dobozokban egyedi könyves ajándékok, kézműves tárgyak voltak, addig a magyarban tömeggyártott olcsó kínai termékek.
Az olvasók nem ostobák, pontosan tudják, hogy külföldön hogy néz ki egy exkluzív kiadás, milyen, ha profi grafikus illusztrál egy könyvet, milyenek a minőségi könyves ajándékok. Lassan a a hazai piac is kezd rájönni, hogy nincs értelme behozni egy trendet alacsonyabb színvonalon.
Érzékelhető a fejlődés, de közösségi finanszírozás kampányokat látni még rosszul tördelt könyvvel, csúnya borítóval, csupa AI illusztrációval, tömeggyártott ajándékokkal.
Egy könyvet közösségi finanszírozásban támogatni nagyobb kockázat a vásárlónak, ami jelentősebb elköteleződést kíván, mint egy sima könyvesbolti vásárlás, így ha nem tűnik minőséginek a könyv és a hozzá tartozó ajándékok, biztos nem lesz sikeres a vállalkozás.
Nem izgalmas a regénykampány
Magyar szerzőktől láttam már olyan regénykampányt, amitől izgatott lettem, tehát itthon is vannak már szép számmal, akik ügyesek a marketingben. Viszont kimondottan könyves közösségi finanszírozás kampányt még egyet sem találtam, ami valamiféle lelkesedést váltott volna ki belőlem. Nincs mögöttük kreativitás, pedig ismét meg kell jegyeznem, hogy az utóbbi években láttam nagyon kreatív magyar könyves dobozokat is.
Ezzel szemben ha megnézem a Kickstarter oldalt, sok olyan projekt van (akár még kezdő szerzői kiadásos íróktól is), amik érdekesek, szépen vannak prezentálva, jól vannak kitalálva a szintek, minőségi ajándékokat kínálnak stb. Még úgyis felkeltik a figyelmem, hogy lehet, hogy maga a regény témája nem annyira érdekel, és a könyvesboltban nem venném meg.
Hogyan add el a könyved közösségi finanszírozásban
A következőkben végigveszem azokat a legfontosabb faktorokat, amik megalapozták a Sanderson-kampány sikerét, és hogy a magyar írók mit tudnak ellesni az írótól.
1. Megbízható regényíró
Brandon Sanderson nagyon megbízható szerző több szempontból is. Egyrészt a regényei stabilan hoznak egy minőséget, az olvasók nem szoktak arra panaszkodni, hogy valamelyik könyve feltűnően rosszabb a többinél, vagy látszik, hogy a szerzőt csak a pénzszerzés motiválta. A rajongói olyannyira bíznak a szerzőben, hogy már akkor elkezdtek ömleni a támogatások, amikor még annyit se lehetett tudni, hogy egyáltalán miről szólnak az új regények. Annyit viszont elárult Sanderson, hogy a 4 közül 3 történet a Cosmere univerzumban játszódik, amiben eddig is írt, szóval az olvasói tudják, hogy óriási meglepetésekre nem kell számítaniuk. Ilyen szempontból kicsit olyanok Sanderson regényei, mint a Marvel-filmek.
Másodszor, Sanderson megbízhatóan szállítja évről évre az újabb köteteket. Nála nem kell attól tartaniuk a rajongóknak, hogy nem fejezi be a beígért regényeit. Tudják, ha Brandon azt mondja, hogy márciusra kész lesz a regény, akkorra valószínűleg kész lesz.
Ráadásul a 4 regény, amit a kampányba beígért, már nagyjából elkészült, a csiszolásuk és szerkesztésük van hátra. Egy közösségi finanszírozás kampány esetén nagyon fontos, hogy ezek nem tervbe vett vagy félkész történetek, a támogatóknak nem kell attól félniük, hogy a szerző félig megírja a regényt, aztán eltűnik az ihlet, és hagyja az egészet.
Mindenki tudja, hogy az alkotói folyamat (főleg az írásnál) elég kiszámíthatatlan, ezért könnyebb támogatókat szerezni olyan projekteknek és alkotóknak, akik bizonyították, hogy képesek ütemesen haladni, és betartják az ígéreteiket. Sanderson a felületein korábban is rendszeresen megosztotta, hogy egy-egy regénnyel éppen hol tart, így a rajongói tudják, hogy állhatatos és folyamatosan dolgozik.
2. Minőségi könyv és ajándéktermékek
Sandersonnak már volt ezelőtt egy sikeres Kickstarter-kampánya. A királyok útja megjelenésének 10 éves évfordulójára adott ki egy exkluzív, bőrkötéses változatot, és ehhez közel 7 millió dollárt sikerült gyűjtenie Kickstarteren. (Ne felejtsük el, hogy ez egy korábban már megjelent történet, ráadásul egy regény, nem 4.)
Nemcsak, hogy nagy volt a kiadvány iránt az érdeklődés, de a végső változat tényleg szép lett. Érdemes rákeresni, ritkán látni olyan könyvet, ami ennyire igényes, és érezhető, hogy minden részletére odafigyeltek. Tetszetős borító, arany élfestés, térképek, színes illusztrációk különböző művészektől stb. Persze mindezt nem olcsón, de erre egy rajongó valóban azt mondhatja, hogy megéri, mert nemcsak Brandon történetéért adja ki ezt a pénzt, hanem a több mint féltucat művésznek a munkájáért (nem beszélve a szerkesztő, tördelő, műszaki szerkesztő és a többi kiadói munkatárs munkájáért), akik hozzájárultak ennek a kiadványnak az elkészültéhez. Látszik, hogy ez egy szerelemprojekt, nem egy pénzszerzési trükk. Akinek pedig nem tellett a könyvre, egy kisebb összegű támogatásért kaphatott egy új kisregényt és digitális illusztrációkat.
3. Író jelenléte a közösségi médiában
Mint a legtöbb ismert író, Sanderson is jelen van a szokásos közösségi média platformokon, mint a Twitter, Facebook, Instagram, plusz aktív még a Redditen és a Twitchen is. De valószínűleg a legtöbb munkát a YouTube-csatornájába és a honlapjába fekteti. (Akkor még nem is említettük az írós podcastokat, mint a Writing Excuses, és mostanában az Intentionally Blank). A lényeg nem az, hogy sok felületen jelen van, hanem hogy rendszeresen kommunikál az olvasókkal. Híreket oszt meg, elmondja, hol tart az írásban, beszél a terveiről, és rendszeresen válaszol olvasói kérdésekre is. Olykor még üzleti kérdésekben is kikéri a véleményüket.
Még úgy is, hogy Brandon semmi más munkát nem fektet ezekbe a videókba, „csak” odaül a kamera elé, és beszél (a vágást, feltöltést meg a többit nyilván a csapata csinálja), sok energiát fektet az új tartalmak gyártásába. Másrészt úgy tűnik, hogy ezt a fajta tartalomgyártást ő amúgy is szívesen csinálja.
Az új Kickstarter-kampánnyal kapcsolatban is folyamatos kommunikáció, és nemrég kirakott az oldalára egy több oldalas posztot arról, hogy egyáltalán miért választotta ezt az utat, szakít-e a hagyományos kiadással, és még arról is beszél, hogy mennyi bevétel várható a kampányból, és azt mire fogják költeni. A könyvpiacon az ilyen mértékű őszinteség szokatlan, de egy közösségi finanszírozású projektnél ez manapság elég alap.
4. Közösségi élmény és exkluzivitás a regénykampányban
Már eleve az is összekovácsolja a rajongókat, hogy ez nem egy kiadó vagy terjesztő akciója, hanem a szerzőé, és úgy érezhetik, hogy nem egy cégnek adnak pénzt, hogy kihozza a könyveket, hanem személyesen Brandonnak. A szerző pedig igyekszik bevonni az olvasókat a projektbe, kezdve azzal, hogy úgy vezeti fel a kampányt, hogy megkéri az olvasókat, hogy osszák tovább a videót, de anélkül, hogy elrontanák a meglepetést, tehát bevonja őket a titokba. Ugyanakkor sok mindent eleinte nem lehetett tudni a projektről, ami újabb kommenteket és találgatásokat indít el.
A videóban kifejti, hogy azért sem akar semmit mondani egyelőre a regényekről, mert meg akarja adni a lehetőséget, hogy aki akarja, teljesen „vakon” kezdhesse őket olvasni, és közben megvitathatja a véleményét a barátaival vagy a könyvklubjával. Emellett viszont az aktuális könyvhöz ígért plusz tartalmakat is, kérdez-felelek videókat és könyvklub-beszélgetéseket. Nyilván ez azt is jelenti, hogy a booktube is tele lesz olyan videókkal, amikben véleményezik a könyveket.
Miután ekkorát robbant ez a videó, az olvasókat elkapta a FOMO (fear of missing out), még aki nem is volt ezelőtt Sanderson-olvasó, az is beszállt a kampányba, csak mert részese akart lenni egy új és menő dolognak.
Az exkluzivitást illetően, ezek a regények egy jó darabig nem lesznek kaphatók a boltokban, és a videóban Brandon azt állította, hogy még nem tudja, a kampány lezárulta után hogyan teszik majd őket elérhetővé. Így be van lebegtetve, hogy „ha most nem veszed meg, nem tudni, mikor lesz rá lehetőséged”. (Eleve az exkluzív kiadásoknak ez szokott lenni az értelmük.) Valamint a kampányba be van tervezve több „swag box” is, ami a szerző történeteihez kapcsolódó gyűjtői tárgyakat tartalmaz, pl. ruhadarabok, használati tárgyak, (gondolom) poszterek, felvarrók, matricák stb. Az előző Kickstarterben is voltak ilyenek, és ezek is megtervezett, jó minőségű tárgyak (nem Kínából rendelt műanyag izék, ahogy itthon a könyves bokszokat képzelik). Elvileg ezeket a tárgyakat biztos nem lehet megvenni később.
4. Profi influenszer- és regénymarketing
Ha már valaki jórészt a YouTube-ra alapozza a marketingjét, nem árt, ha kapcsolatot épít más tartalomgyártókkal. Például Brandon interjút adott olyan booktubereknek, mint Elliot Brooks, Daniel Greene, vagy történelemre-fantasy világépítésre specializálódott Shadiversity. Mielőtt pedig bejelentette volna a Kickstarter-kampányát, a marketingcsapata szólt több youtubernek, hogy a szerzőnek másnap lesz egy élő közvetítése; nem mondták el, mivel kapcsolatban, csak azt, hogy érdemes lesz nézniük és élőben reagálni rá. A tartalomgyártók reagáltak is rá, és ezt látva aztán mások is csináltak róla videókat.
Ez egy okos marketingstratégia volt, de nem működött volna ilyen jól, ha Brandon korábban nem épített volna ki jó kapcsolatot a youtuberekkel.
A történetmesélés nagyon fontos eleme volt a kampánybejelentő videónak, ami enélkül biztos nem vált volna virálissá, és nem néztem volna meg az első pár napban több mint 1 millió ember. Gyakorlatilag ez az egy videó alapozta meg az egész kampány sikerét.
Itthon még nem nagyon használják a történetmesélést a regények marketingjében, ezért dolgoztam ki egy olyan képzést, ahol íróként megtanulhatod, hogyan használd ezeket a stratégiákat.

Hogyan lehet íróként sikeres közösségi finanszírozás kampányod
Ebből a kampányból sok következtetést le lehet vonni, ami segíthet az íróknak abban, hogyan tervezzenek meg egy támogatói vagy marketing kampányt, de azt is bizonyítja, hogy milyen sok munkát kell beleölni, hogy sikeres legyen.
Nem is szabad az íróknak Sandersonhoz mérniük magukat, és senkitől sem lehet elvárni, hogy ekkora marketingtevékenységet folytasson, főleg, mert Sanderson esetében sem ő csinálja a nagyobb részét. Nem a konkrét megvalósítást kell átvenni, csak ötleteket.
Ami egy hasonló kampány sikeréhez szükséges, akár kisebb léptékben is:
1. Tudatosan felépített terv,
2. Előzetes ismertség (legalább közösségi média jelenlét),
4. Marketing (előzetesen is),
5. Egy jó termék, aminek a közönség bízik a minőségében (pl. már olvashattak az írótól mást, vagy az aktuális projektbe beleolvashatnak),
6. Korrekt árazás és átláthatóság (észszerű az ár és a kiírt cél, valamint tudni, mire költi az író a támogatást),
7. Folyamatos tájékoztatás a projekt állásáról,
8. Világos határidők, amit az ember be is tart,
+ Jutalmak (a támogatóknak gyakran adnak valami kis plusz ajándékot, de fontos, hogy ez olyasmi legyen, amire az olvasók tényleg vágyhatnak).
Ezek a pontok nagyrészt követhetők akkor is, ha hagyományos kiadásban jelenik meg a könyved.
Íróként is lehet hasonló modellekben gondolkozni, de talán a legfontosabb tanulság, hogy manapság sokszor azok lesznek sikeres szerzők, akik be tudják vonni az olvasókat egy regény születésének folyamatába, és osztoznak a rajongókkal a sikerekben is.
Ha íróként te izgatott vagy egy regénnyel kapcsolatban, és megmutatod ezt az olvasóknak, akkor ők is izgatottak lesznek, és szívesebben segítenek a céljaid elérésében.